Wat je moet regelen voor je bedrijf

Wanneer je besluit een bedrijf op te zetten, weet je waarschijnlijk wat voor iets dat moet worden. Denk bijvoorbeeld aan de branche en de grootte en de klantgroep. Dan begin je vanaf een uitgewerkt startpunt. Maar door de jaren heen wil je misschien ook uitbreiden en heb je meer ruimte of een heel ander plan nodig. In deze blog vertel ik je over een paar punten om aan te werken. Lees je mee?

Ruimte voor het werk

Wanneer je een bedrijf opstart, heb je een ruimte nodig. Er zit namelijk veel logica in het gescheiden houden van je privé en werkleven. Een aparte ruimte buiten jouw eigen huis kan hieraan bij dragen. Hoe klein je bedrijf ook is, ga op zoek naar een werk ruimte buitens huis. Zo creëer je ook een duidelijke grens voor jezelf en dat geeft rust. Heb je al een ruimte en ga je uitbreiden? Let dan goed op bij het zoeken van een nieuwe plek naar wat jouw bedrijf de komende jaren nodig zal hebben. Meer kantoorruimte? Of misschien een magazijn?

Personeel of eenmansorganisatie

Ook is het goed om van tevoren te weten of wat jij wilt doen haalbaar is in je eentje. Misschien zal je voor een soepel verloop van productie en of verkoop wel personeel in moeten schakelen. Dan moet je die wel rekruteren en ook de loonkosten berekenen met de verkoopprijzen en dergelijken. Wanneer dat niet nodig is, komt al het werk op jou zelf aan maar het kan wel schelen in het regelen van personeelszaken.

Visie voor de toekomst

Zoals ik al zei, kan het zijn dat je je bedrijf wilt uitbreiden. Niet iedereen heeft dat op zijn lijstje met plannen voor de toekomst staan. Toch is een plan voor de toekomst zeker aan te raden. Zo weet je wat de doelen moeten zijn voor bijvoorbeeld de komende vijf jaar en kan je stapsgewijs daaraan werken. Op die manier voorkom je dat je bedrijf als het ware ‘stil blijft staan’.

Financiën op orde

Ik heb de financiën zojuist al even genoemd onder de personeelszaken maar het op orde hebben van je financiën is van groot belang wanneer je een eigen bedrijf hebt. Het geeft zowel duidelijkheid als rust. Ik raad dan ook ten zeerste aan om een deel van dat management uit handen te geven, door middel van VvE Amsterdam in te schakelen bijvoorbeeld. Dan hoef je je een stuk minder druk te maken over het geld en ook kunnen zij het technische beheer doen. Professionals hebben dan inzage in wat erbinnen komt en uit kan en kunnen je hierover adviseren.